Nükhet Işıkoğlu: U Locu di Separazione è Reunion, HAYDARPAŞA GARI

Haydarpaşa hè a prima tappa in a storia di quelli chì volenu apre una nova pagina in a so vita, è a prima tappa di delusione per quelli chì ùn ponu micca.
Migliaia di persone sò millaie di storie... Haydarpaşa hè u locu storicu di separazioni, riunioni, addiu, saluti è storie più tristi. .
Hè una larga porta di u castellu apertu per entre in Istanbul.
Stà nantu à i scalini di marmura chì si trovanu paralleli à u mare hè cum'è s'ellu si stava "contr'à" Istanbul. Hè per cullà nantu à u battellu chì s'avvicinava à u molo è fighjulà u mess chì sarà prestu mischju da una distanza. Haydarpaşa hè u primu locu induve Sultanahmet vede i minareti, u frangifluttu chì prutegge da l'onda, u tramontu rossu in Istanbul, è ancu u mare per alcuni ... Hè a porta più magnifica per l'Anatolia è u Mediu Oriente da Istanbul.
Avete mai pensatu mentre correva nantu à quelle scale di marmura, sempre in fretta per andà in qualchì locu ?
Quante riunione, quante siparazioni, quante attese senza speranza sò state vissute sottu à l'orologio in a torre di a stazione... Avete mai dumandatu quale maestru hà fattu quellu orologio in l'anni chì a ghjente ùn avia mancu orologi da polso ?*
Ancu "Paesaggi umani da u mo paese" partenu da Haydarpaşa in e linee di Nazım Hikmet.
À a stazione di Haydarpasa
in a primavera di u 1941
quindici ore
sole nantu à e scale
Fatiga è furia
Un omu stà nantu à a scala
pensendu à qualcosa...
A storia di a Stazione Haydarpaşa data di 100 anni fà. II, chì era u sultanu à quellu tempu. Abdülhamit hà dettu: "Aghju custruitu tanti chilometri di ferrovia versu u paese, a fine di i rails d'acciaio hè in Haydarpaşa. Aghju fattu un portu cù i so edifici enormi, ùn hè ancu chjaru. Custruisci un edifiziu per mè induve quelli rails scontranu u mare in modu chì quandu a mo nazione a fighja, diceranu: "Quandu salgu da quì, pudete andà à a Mecca senza mai scendere". Hà iniziatu a custruzzione di a Stazione Ferroviaria di Haydarpaşa in u 1906, è a custruzione di a stazione hè stata finita in dui anni è messa in serviziu.
Siccomu l'area induve si trova l'edifiziu hè stata chjamata dopu à l'architettu Haydar Pasha, chì hà campatu in u regnu di Solimanu u Magnificu è hè statu educatu in l'Ağa Hearth, è più tardi hà cullatu à u rangu di visir, u bastimentu custruitu quì hè diventatu cunnisciutu da questu. nomu. Ma a Stazione Haydarpaşa ùn hà micca purtatu assai furtuna à Abdülhamit. Perchè u sultanu hè statu detronatu in l'annu ch'ellu hà intrutu in serviziu.
L'edificiu di a stazione, u prughjettu di u quale hè statu preparatu da dui architetti tedeschi Otto Ritter è Helmuth Cuno in u 1906, hè statu finitu in u 1500, cum'è u risultatu di u travagliu di dui anni di 1908 scalpelli italiani.
A custruzzione di l'edifiziu hè stata realizata da una sucietà tedesca sottu u nome di "Anatolian-Baghdad Company" è cù l'iniziativa di u direttore generale tedescu di a cumpagnia, un frangifluttu hè statu custruitu davanti à a stazione, facilità è silos per a carica. è scaricamentu di merchenzie cummirciali nantu à i carri chì venenu da l'Anatolia è andendu in Anatolia.
U stilu architettonicu di l'edificiu hè in u stilu di "Architettura neo-classica tedesca". Hè stata custruita nantu à 21 pile di legnu, ognuna di 1100 metri di longu. (Si dice chì i pali chjappi in terra (mare) induve a stazione di Haydarpaşa si trova sò arburi tagliati da Kınalıada. In fattu, in u so poema chjamatu Istanbul Hatırası da Bedri Rahmi Eyüpoğlu;
Fa male à tuccà sta parte di a cità,
in l'anni quaranta di u 1900
A pernice di l'henné hà tagliatu a so gamba viva
Hanu custruitu un dock in Haydarpaşa
Una parte di i poveri sanguineghja sempre insidiosu
Hà espresu sta situazione dicendu "Kınalıada".
Quandu si vede da una vista d'uccelli di l'edifiziu, si pò vede chì una gamba hè longa è l'altra hè in forma di una corta lettera "U". Ci sò stanze cù tetti largu è altu in l'edifiziu.In u passatu, i tetti di sti stanze eranu ancu opere d'arti separati cù ricami à manu. U spaziu restante à l'internu forma u cortile internu. Da u latu di l'edifiziu di fronte à u mare, ci sò turri circulari à e duie estremità. In a custruzzione di l'edifiziu, i petri di granitu rosa da Hereke è Lefke-Osmaneli rivestimenti di facciata di petra sò stati utilizati nantu à i piani di terra è mezzanine. L'edificiu di a stazione hè statu inizialmente stabilitu nantu à una superficie di 2525 m2 è spargugliatu annantu à una superficie di 3836 m2 cù e so parti chjuse oghje.
Trà l'anni 1914-1918, durante a Prima Guerra Munniali, munizioni sò stati mandati segretamente à e truppe turche in Anatolia da e forze d'occupazione utilizendu u Portu è a Stazione Ferroviaria Haydarpaşa. A munizione in u magazzinu di a stazione per esse mandata in Anatolia hà splutatu cù un sabotage u 6 di settembre di u 1917, pruvucannu un gran focu, l'edificiu di a stazione hè statu assai dannatu, è i carri pieni di munizioni è suldati sò stati brusgiati intantu.
L'edificiu di a stazione ùn hà micca solu accoltu quelli chì sò ghjunti à Istanbul, ma hà ancu vistu quelli chì andavanu à u fronte per anni, quelli chì si sò andati in esiliu in Aşkale, quelli chì ùn anu pussutu truvà ciò chì cercanu in questa cità, quelli chì anu fattu. ùn truvà micca ciò ch'elli cercanu, quelli chì ùn sò micca tornati, quelli chì ùn l'anu trovu, è quelli chì anu lasciatu una cità sana.
I britannichi, chì anu apprufittatu di a scunfitta di l'Imperu Ottumanu dopu à a Prima Guerra Munniali, piglianu a linea finu à a Stazione Ferroviaria di Haydarpaşa è Gebze u 15 di ghjennaghju di u 1919 è cuntinueghjanu sta occupazione finu à a notte di u 25 di sittembri 1923.
Dopu à a proclamazione di a Republica, u GNAT hà numinatu l'amicu d'arme d'Atatürk, Behiç Erkin, cum'è a Direzzione Generale di a Stazione Ferroviaria di Haydarpaşa. L'attuale Direttore Generale di a stazione, u sgiò Hügnen, un naziunale tedescu, hà pruvatu à demoralize Behiç dicendu chì i Turchi ùn sapianu micca cumu fà u funziunamentu di a linea di trenu è chì solu ellu puderia fà stu travagliu. Tuttavia, Behiç Bey hà iniziatu u so duvere esprimendu chì u GNAT l'avia numinatu quì, è hà operatu a Stazione Ferroviaria Haydarpaşa cù a so squadra assai successu.
Dapoi sta data, assai statisti lucali è stranieri, in particulare Mustafa Kemal Atatürk, anu sempre utilizatu a linea Ankara-Istanbul.
U 15 di nuvembre di u 1979, una violenta splutazioni hè accaduta in u risultatu di a collisione di a cisterna carica di carburante "Independenta" cù u "Evriali" di bandiera greca à pocu pressu da u diga di Haydarpaşa, è quasi tutti i vitrali di piombu fatti da Linneman, unu di i grandi maestri vitrali di l'epica, sò stati danni. In i ghjorni assulanati, u vitralu chì irradiava quella magnifica luce è i culori in u garage hè statu dopu restauratu à a so forma originale da l'artista di vitraghju Şükriye Işık.
Sapete chì ci hè una tomba trà i binari in a Stazione Ferroviaria Haydarpaşa? Tomba di Haydar Baba... Forse hè una tradizione dimenticata avà, ma una di e caratteristiche interessanti di a tomba hè chì u cunduttore è u persunale di u trenu si fermanu è preganu per un viaghju sicuru prima di andà. Sta tradizione data di u 1908, quandu u Trenu Haydarpaşa. A stazione hè stata custruita.
Haydarpaşa hè u locu di e prime scene di i filmi Yeşilçam girati in l'anni 1970, chì parlanu di a migrazione à a grande cità ... U locu di separazione è riunione ...
Ci sò qualchi edifici. Hè u simbulu di a cità induve si trovanu. Questu hè u casu in Haydarpaşa. Hè una di e parti più impurtanti di u tissutu urbanu storicu chì cumpleta a siluette di Istanbul. Si deve esse prutettu cù cura, è deve sempre cuntinuà à esse un locu vivu cù i so palummi, a ghjente, i treni, un nipote è una nanna in cumunu.
Quale hè ghjuntu è chì ci hè passatu… Sultani, sultani, ancu Mustafa Kemal, chì hà scunfittu l'armate nemiche enormi, sò passati quì… Hè sempre fermu… Ùn hè micca faciule di purtà tanti ricordi…
Eccu Haydarpaşa, hà assai da dì à quelli chì dumandanu ...

Surghjente: http://nukhetisikoglu.blogspot.com

Esse u primu à cummentà

lascia una risposta

U vostru indirizzu email ùn seranu micca publicatu.


*