Ferrovia in Dersim

Tracce di ferrovia in Dersim: Hè evidenti da l'avvenimenti in Dersim chì e ferrovie, chì eranu apparentemente custruite per assicurà a cumunicazione ecunomica è suciale durante u periodu di a Republica, eranu usate com'è strumentu militare.

Unu di i tanti suggerimenti cumuni di i rapporti kurdi preparati dapoi a fundazione di a Republica, ancu s'ellu ùn hè micca assai pronunzianu, forse hà permessu à u statu di stallà in permanenza in a geografia curda estremamente aspra: a Ferrovia. Ancu s'ellu era apparentemente custruitu per assicurà a cumunicazione ecunomica è suciale, e ferrovie sò state custruite per scopi militari. Hè facilmente capitu quandu si vede a storia di e ferrovie chì i "successi" ottenuti in l'operazioni militari in u livante anu un parallelu cù l'avanzamentu di e ferrovie à u livante, è chì a lege hè stata passata induve ghjunghjenu. I signali nantu à u veru scopu di questu sò dati trà e linee di i discorsi fatti à l'occasione di a so ghjunta in e cità.

perle da İnönü

Ferrovia era u strumentu strategicu più impurtante di a republica. Mentre chì a rivolta di Sheikh Sait chì scoppiu in u 1925 hè stata suppressa, i suldati sò stati trasportati in a regione nantu à e ferrovie chì portanu à a regione, cù permessu di i Francesi, è a rivolta hè stata suppressa in questu modu. In seguitu, i seguitori di sta ribellione si ritiranu à a vicinanza di u Monti Ararat è cumincianu una nova rivolta. Anu catturatu u punente di u Monti Ararat è u guvernanu per quattru anni. U mutivu più prubabile per quessa chì sta ribellione ùn pudia esse suppressa hè a mancanza di trasportu in questi lochi. In seguitu, a rivolta hè stata cuntrullata finu à circa dui mesi dopu à l'arrivu di i ferrovie in Sivas, è cuntinuò cù scontri occasionali finu à u 1932. À l'occasione di l'arrivu di e ferrovie in Sivas, İsmet İnönü hà riassuntu l'impurtanza militare di queste strade in u so discorsu cusì: "Ùn ci hè micca una maiurità in questu paese chì pò ghjustificà a pretensione di l'esistenza naziunale altru ch'è a nazione turca è u turcu. cumunità. "Questa verità simplice serà di novu stabilita cun tale certezza chì quandu questi treni ghjunghjenu à i nostri cunfini, nimu ùn esiterarà è nisuna mischia serà efficace". (Sera, 1 settembre 1930)

À l'occasione di l'arrivu di e ferrovie à Elaziz in l'estiu di u 1934, u primu ministru hà fattu a seguente dichjarazione in u so discorsu à u parlamentu: "Tessere a patria turca cù e rete di ferru significa rivettà è intrecciate a nazione sana cum'è una sola roccia. in u campu ecunomicu è puliticu ". Inoltre, quandu a ferrovia ghjunghje à Elaziz, a Legge di Settlement hè accettata. In novu, 1935 hè un annu strategicu impurtante per a repubblica, perchè e ferrovie ghjunghjenu in Diyarbakır à a fini di nuvembre di u stessu annu. Comu hè cunnisciutu, Diyarbakır era una cità impurtante in termini militari. Una quantità significativa di e forze aeree è terrestri sò stati guardati in questa cità.

U 70 per centu di e ferrovie sò stati custruiti à l'est di Ankara. Perchè l'ouest di Ankara era una zona più plana, e ferrovie puderanu esse custruite cù menu spese è queste puderanu esse custruite durante u periodu ottomanu. Ma in u livante u costu duppiò, qualchì volta triplicatu. I rotte per quale passavanu e ferrovie à volte ùn andavanu micca cum'è previstu, è s'ellu si trovanu scoglii duri mentre scavà, a strada duvia esse cambiata. L'imprese chì vincenu l'offerta eranu constantemente in risicu di ùn esse capace di furnisce u travagliu à tempu. Di sicuru, à quellu tempu, postu chì ùn ci era micca machini di custruzzione cum'è oghje, l'arnesi è l'equipaggiu cum'è i picconi sò stati utilizati. Prof. Dr. I ritratti in u libru di Yildiz Demiriz "Iron Passengers" mostranu questu assai chjaramente. Infine, RayhaberSicondu , a linea Fevzipaşa - Diyarbekir hè 504 km. hè longu. Ci sò 64 tunnel, 37 stazioni, 1910 culverts è ponti nantu à sta linea. Una media di 5000 à 18.400 persone travagliavanu per mese. Pensu chì questu pò dà una idea di u costu di sti linee è l'impurtanza attribuita à elli.

strumentu di ingegneria etnica

I negoziati per a Legge Tunceli cuminciaru uni pochi di mesi prima di l'arrivu di e ferrovie in Diyarbakır. À a riunione di u gruppu di u partitu CHP tenuta u 16 d'ottobre di u 1935, i prughjetti di liggi decisi prima sò stati discututi. In questa riunione, e decisioni sò pigliate in quantu à a regulazione legale per u pianu cunsideratu prima per Dersim. Hè statu prisentatu à Esbabı Mucibe u 7 di nuvembre di u 1935. U 23 di nuvembre di u 1935, a ferrovia Fevzi Pasha Diyarbakır hè stata aperta. Circa un mese dopu, u 25 Prima Legge (Dicembre) 1935, a lege Tunceli hè stata discussa in u parlamentu è, cum'è spressione aduprata in l'archivi francesi, a lege hè stata accettata "senza aspittà".

E ferrovie sò ancu aduprate per trasportà quelli deportati à l'ouest durante è dopu a massacre di Dersim. A stu puntu, nasce una altra funzione di i Ferroviari : U veiculu più avanzatu è più veloce utilizatu per fà l'ingenieria etnica... Comu si vede in u numeru limitatu di documenti riguardanti l'insediamentu di i populi di Dersim chì emerge dopu, hè statu determinatu anticipu in quale stazione l'esiliati messi nantu à u trenu da a stazione Elazığ seranu scaricati è induve seranu spediti. I suldati anu ancu stallatu tende intornu à e ferrovie per facilità u trasportu in spazii piani. Cum'è in Islahiye in u 1937.

Di sicuru, quandu e ferrovie eranu custruite, a ghjente sapia chì era una precauzione contru à elli. Ma ùn li mancava a forza per resiste. In fatti, Nuri Dersimi scrive in e so memorie nantu à e parolle di un ghjudice à ellu : « E linee di treni chì sò custruite in u livante sò custruite per scopi militari. Queste linee sò per a distruzzione di u Kurdishness in l'Est. Quandu i linii sò finiti, vi vede chì a vostra razza hè distrutta è deportata in linea cù i vostri desideri (!). U Primu Ministru cunfirma ancu sta situazione è scrive: "A ferrovia hà finalmente risoltu u prublema di Dersim". Dunque, e ferrovie di quellu periodu sò state custruite per scopi militari è per stabilisce a ghjente à punente più facilmente, invece di furnisce una cumunicazione ecunomica è suciale. L'adopzione di e lege coincide cù l'arrivu di e ferrovie à e cità impurtanti è i prublemi in l'implementazione sò stati eliminati.

Esse u primu à cummentà

lascia una risposta

U vostru indirizzu email ùn seranu micca publicatu.


*