Avemu vintu a Vittoria di Sakarya cù a Ferrovia Ankara-Yahşihan Narrow Gauge

Avemu Vittoriu a Vittoria di Sakarya cù a Ferrovia Ankara-Yahşihan Narrow Gauge: Cuminciamu per dà brevi infurmazioni nantu à a "Calibro ristretto" in u titulu, rifuggiandu in u perdonu di i nostri fratelli ritirati chì anu dedicatu a so vita à e ferrovie.
Linee di ferrovia secondu u calibre di a pista; linea standard (1435 mm), linea larga (più di 1435 mm), linea stretta (sottu 1435 mm) è linea decovil (600 mm). A causa di u so prezzu bassu, e linee dat eranu preferite per distanzi brevi è e linee dekovil sò preferite in l'imprese di produzzione.
Prima è dopu à a Republica, parechje ferrovie à scartamentu ristrettu sò state custruite in terri anatolii cum'è Bursa-Mudanya, Samsun-Çarsamba, Ilıca-Palamutluk è Erzurum-Sarıkamış. Tuttavia, nimu d'elli si distingueva quant'è a linea Ankara-Yahşihan di 80 chilometri per via di a so cuntribuzione à a Vittoria Sakarya.
À l'iniziu di a Prima Guerra Munniali, i battaglioni di i travagliadori custituiti da Grechi Egei, chì sò stati recrutati per via di u fattu chì i Turchi eranu in fronte, sò stati impiegati in a custruzzione di a linea ditta, a custruzzione di quale hè stata cuminciata per via di i danni di u fallimentu di a ferrovia per passà à l'est di Ankara.
A PURA RUSSIA FERMA I GERMANI IN ANKARA !
Partendu da İzmir, e linee ferroviarie Aydın-Isparta-Burdur, Manisa-Uşak-Afyon è Manisa-Balıkesir sò state custruite da i britannichi è francesi in parallelu, partendu da İzmir, in u 1856, quandu l'Anatolia hà scontru a ferrovia.
Ancu s'è i tedeschi purtonu a ferrovia Anatolian-Baghdad, chì cuminciaru da Istanbul, à Ankara in u 1892, ùn pudianu piglià à l'est di Ankara sottu l'influenza di i Russi. Per d 'altra banda, anu avanzatu à Mardin via Kütahya è Konya cù un bracciu chì lasciò Eskişehir. Avanzavanu perchè u so scopu principale era di ghjunghje à Baghdad, induve si trovanu i campi petroliferi.
Quandu e battaglie di Eskişehir è Kütahya anu persu durante a Lotta Naziunale, l'Armata Turca si ritirò à l'est di Sakarya finu à Polatlı. Dunque, e linee ferroviarie Izmit-Eskişehir-Kütahya-Konya à l'ouest di Polatlı, chì era sottu u cuntrollu di l'Armata Naziunale, passanu in manu di forze straniere.
A NOSTRA SOLA SPERANZA hè a linea YAHSIHAN
A linea ferroviaria normale trà a ferrovia stretta Ankara-Yahşihan è Ankara-Polatlı, chì restava prima di a battaglia di Sakarya, era di vitale importanza per risponde à i bisogni di l'armata di munizioni, armi, alimentazione è vestiti.
Per d 'altra banda, a ferrovia chì ghjunghje à Yahşihan hà fattu Yahşihan un centru impurtante.
Ancu u Yahşihan Range Line Command, affiliatu à a Direzzione Generale di Spedizioni è Trasporti, hè statu stabilitu per u trasportu cumpletu di materiali cum'è armi, munizioni, cibo è vestiti purtati à Yahşihan à Ankara per ferrovia. Stu cumandamentu era ancu incaricatu di stabilisce panifici è mulini è apre l'ospiti in Yahşihan, cù u trasportu trà Yahşihan è Ankara.
I materiali purtati à Yahşihan cù carri di bue da l'Anatolia Centrale sò stati trasportati in Ankara, chì diventò u Centru Principale di Fornitura di l'Armata Turca, cù treni chjuchi, è da quì à Malıköy cù treni normali.
Ogni ghjornu, 250 tunnillati di manciari è 325 tunnillati di munizioni sò stati mandati in fronte da i treni.
Un pensamentu hè necessariu quì. S'ellu ùn ci era micca ferrovia, cumu si traspurtavanu sti materiali à u fronte, 90 luntanu da Ankara ?
A linea ferroviaria Ankara-Yahşihan, chì opera, ancu s'ellu hè cun un calibre ristrettu, hà realizatu un altru compitu impurtante, cum'è u trasportu di i nostri suldati feriti in u Front Polatlı à l'Hospital Militare stabilitu in Keskin. I feriti sò stati trasportati à Yahşihan da i treni è da quì à Keskin cù i carru à boi.
STORIE DI VIAGGIU DI QATTRE ORE
I treni, custituiti da uni pochi di locomotive è dui o trè vagoni, passanu regularmente trà Ankara è Yahşihan ogni ghjornu, è puderanu percorre a strada di 80 chilometri in solu 4 ore.
Parechje di i stori di viaghju sperienze quandu u viaghju hà pigliatu tantu tempu sò cuntate trà e persone ancu oghje.
Eccu unu di elli:
"L'annu hè u 1921, trà e battaglie di İnönü è Sakarya...
Ci hè un afflussu da Ankara à Kayseri. U carrettu, u carrettu, u carrettu… Strade, muntagne, petre ùn scricchianu micca. Una locomotiva svelta, cum'è un sumere mummificatu, fattu di stagno, vagoni chì ricordanu i cammelli stanchi cù a so gobba longa è svelta alzata, sò in strada per Kayseri.
Per una certa ragione, ci era una obstinazione in u dekovil in quellu tempu, simili à a stubbornness di l'animali chì ùn pudia passà per l'acqua. Si fermava di tantu in tantu. Viderete, mentre si spegne, di colpu u zink conta in locu. Si sente una voce :
"A locomotiva hè stata senza acqua. Chì quelli chì amanu Diu portanu l'acqua!"
Parechje persone esce à circà l'acqua cù secchi, brocche è brocche, è in un locu duv'ellu ùn ci hè l'acqua, ognunu sguassate l'acqua di i so fiaschi, brocche, brocche di stagno o di terra in a locomotiva. Mubarak principia à marchjà. Ma chì caminata !…
L'anziani chì dormenu in u trenu parlavanu qualchì volta cusì:
"Sò scesu nantu à a strada di u trenu, aghju avutu un bruttu soru, aghju bevutu a mo manu, aghju cullatu in u trenu".
"Aghju rinfrescatu a spleen, sò tornatu, aghju pigliatu".
Quandu u trenu ghjunse à una pendenza, una voce si alzava:
"Lasciate chì i carri amatori di Diu ti spinghjenu dopu!"
Centinaie d'omi scendenu da u trenu, è i paisani, chì vedenu chì u trenu hè firmatu, venenu ancu. Si facianu u trenu cù helesa yelesa. U carbone di u trenu s'era esauritu è ​​e broussa seranu raccolte da a regione.
Storia à parte, hè ovvi quantu impurtante hè a ferrovia cum'è sempre.
Durante l'Operazione Sarıkamış in u 1915, ùn avemu micca avutu una linea ferroviaria in quella zona. L'alimentu, a bevanda è a munizione ùn pudianu esse mandati à u fronte, è millaie di i nostri suldati sò stati martirizzati micca da a lotta, ma da a congelazione di a miseria è u friddu.
In a Guerra di Sakarya, avemu avutu una linea ferroviaria stretta trà Yahşihan è Ankara, è una ferrovia regulare trà Ankara è Polatlı.
Quì avemu vintu a Vittoria Sakarya cù questa ferrovia!

İbrahim KEKEÇ
Uffiziu di stampa TCDD

 

Esse u primu à cummentà

lascia una risposta

U vostru indirizzu email ùn seranu micca publicatu.


*