U primu sultanu à bordà u trenu

l'ultimu sultanu à cavalcà un trenu
l'ultimu sultanu à cavalcà un trenu

U primu sultanu à imbarcà in u trenu: Quist'annu hè u 150 anniversariu di l'arrivu di a ferrovia in Aydın. Oghje, u significatu di un tali ghjornu hè: Aydın, dopu à İzmir, hè a nostra seconda cità più grande aperta da l'Anatolia à u mondu (u "mondu" era l'Europa in u 19u seculu).

Hè statu stabilitu trà Izmir è Aydın prima chì ci era una ferrovia in Istanbul.

U 1 di lugliu di u 1866, a linea Izmir-Aydin hè stata aperta. A so custruzzione principia 10 anni fà. Sultan Abdülmecid hà datu permessu à l'imprendituri britannichi per questu u 23 di settembre di u 1856.

À quellu tempu, una grande culunia d'affari europeu (levantina) hè stata furmata in İzmir, in particulare i britannichi, i francesi. Qualchidunu di elli eranu cumercii è minieri, ma a maiò parte di elli cultivavanu cuttuni, fichi è uva in i terreni fertili di l'Egeu è l'esportavanu da Izmir à l'Europa. U pruduttu era ghjuntu à İzmir lentamente è inefficacemente da caravane di cammelli, è a maiò parte di i prudutti stavanu putrendu nantu à a strada. Era necessariu di cunvertisce u trasportu à a ferrovia. L'affari britannichi si sò misi à travaglià. Dopu tuttu, i britannichi avianu riesciutu à utilizà a putenza di vapore per u muvimentu in l'anni 1820. In u 1830, a prima ferrovia cummerciale di u mondu hè stata aperta trà Manchester è Liverpool. Questi eranu i centri industriali più attivi di u periodu. Mentre ùn ci era micca treni in a capitale Londra, e ferrovie sò state disposte trà e cità è porti industriali è minieri di u paese.

A custruzzione di a ferrovia Izmir-Aydin hè stata cuncessa à i britannichi.

U Sultan hà appruvatu stu investimentu benefica. A cumpagnia stabilita hà purtatu travagliadori da l'Inghilterra chì sapianu cumu custruisce una ferrovia. Siccomu ùn ci era micca industria adattata per a pruduzzione di rails in l'Imperu Ottumanu, i rails utilizati in a Guerra di Crimea, chì era finita in quellu tempu, sò stati trasportati da Crimea à Izmir in nave. Tuttu u restu hè di l'Inghilterra ... Solu u legnu di i traversi chì fissavanu i rails à a terra era nativu. Dopu à 10 anni di custruzzione, 133 km di ferrovia hè statu finitu. Intantu, Abdülmecid morse è Abdülaziz divintò u sultanu. Quandu u novu sultanu ghjunse à İzmir u 20 d'aprile di u 1863, era interessatu in u sughjettu. Passò duie di e so trè notti in casa di dui affari levantini chì eranu pionieri in u prughjettu di a ferrovia. Ancu s'ellu ci hè una fonte chì u sultanu si n'andò da İzmir à Selçuk (poi Ayasluk) in trenu, ùn ci hè una altra fonte (per avà) chì cunfirmà questu. À quellu tempu, ci era solu un serviziu per ghjornu nantu à sta linea. U trenu, chì parte da Alsancak à 7.30, arriva in Selçuk à 10.40 è principia u so ritornu à 14.30. Ùn hè micca chjaru se Abdülaziz hà ghjuntu in stu trenu, ma hè ancu diventatu u primu Sultan à imbarcà in u trenu: U Carru di Sultanatu da u 1866 hè in u Museu Rahmi Koç.

I britannichi anu ancu fattu custruisce e stazioni Alsancak è Basmane in Izmir.

Alsancak era chjara, Basmane era più ostentatu. Perchè u prughjettu appartene à Gustave Eiffel (l'architettu di a Torre Eiffel, iè..) Monsieur Eiffel ùn hè micca ghjuntu à Izmir, ma hà designatu a stessa stazione per Basmane, chì hè u so propiu travagliu, in Lione, a seconda cità più grande di u paese. Francia. Inoltre, Eiffel hà ancu cuncepitu i cumpunenti di ferru è azzaru di Konak Pier, un centru cummerciale in Izmir. L'avia versatu in muffa in u so stabilimentu, l'hà caricatu nantu à a nave è l'hà mandatu à Izmir. Ddu edifiziu hè statu custruitu cum'è una porta doganale francese.

I Levantini anu preparatu tutta questa infrastruttura tecnica per u trasportu è u cummerciu più efficiente, più veloce, più economicu. L'amministrazione ottomana hà ancu stabilitu l'infrastruttura legale è facilitate l'infrastruttura finanziaria. Tantu cusì chì u Sultan compru 1859 azzioni in u 500. I custruzzioni di ferrovia iniziati da i britannichi in l'Egeu facilitate u cummerciu di i Levantini è anu aumentatu i so prufitti. L'aumentu di a produtividade chì furnisce in u trasportu di i prudutti minieri è agriculi hè statu discutitu in parechji articuli è libri. L'Imperu Ottumanu ùn era micca in una pusizioni di furnisce un tali serviziu à i so citadini. Ancu a capitale Istanbul hà sappiutu ghjunghje à a ferrovia u 27 di lugliu di u 1872. I viaghji di trasportu cuminciaru in u 1877. Un prezzu pesante à pagà per u dirottamentu ottomanu di l'Industria 1.0 era l'abbandunamentu di e ferrovie à i stranieri. Finu à chì a Republica li comprò da elli.

Esse u primu à cummentà

lascia una risposta

U vostru indirizzu email ùn seranu micca publicatu.


*