Quale hè Halide Edib Adıvar?

Quale hè Halide Edib Adıvar
Quale hè Halide Edib Adıvar

Halide Edib Adıvar (natu 1882 o 1884 - mortu u 9 di ghjennaghju 1964), scrittore turcu, puliticu, accademicu, maestru. Hè cunnisciutu ancu Halide Onbaşı.

Halide Edib hè un maestru oratore chì hà fattu un nome cù i discorsi chì hà fattu in u 1919 per mobilizà a ghjente di Istanbul contr'à l'invasione di u paese. Ancu s'ellu era un civile chì hà servitu à fiancu di Mustafa Kemal à u fronte in a Guerra di l'Indipendenza, era cunsideratu un eroe di guerra pigliendu u rangu. Duranti l'anni di guerra, hà ancu travagliatu cum'è ghjurnalistu, participendu à a creazione di l'Agenzia Anadolu.

II. Halide Edib, chì hà cuminciatu à scrive cù a proclamazione di a Munarchia Custituziunale; Cù i so vintunu rumanzi, quattru libri di storia, duie opere di teatru è diversi studii ch’ellu hà scrittu, hè unu di i scrittori chì hà scrittu u più in a literatura turca in i periodi custituziunali è republicani. U so rumanzu Sinekli Bakkal hè u so travagliu più cunnisciutu. In i so opere, hà specificamente inclusu l'educazione di e donne è a so pusizioni in a sucità, è hà prumuvutu i diritti di e donne cù i so scritti. Parechji di i so libri sò stati adattati in filmi è serie televisive.

Dapoi u 1926, hè diventatu u scrittore turcu più cunnisciutu di u so tempu in i paesi stranieri, grazia à e lezioni chì hà datu durante i 14 anni chì hà campatu à l'esteru è l'opere chì hà scrittu in inglese.

Halide Edib, prufissore di literatura à l'Università di Istanbul, hè un accademicu chì hà servitu cum'è Capu di u Dipartimentu di Filologia Inglese; Hè un puliticu chì era un membru di u parlamentu in a Gran Assemblea Naziunale di Turchia, chì hè intrutu in u 1950. Hè a moglia di Adnan Adıvar, chì era u Ministru di Salute in u guvernu I. GNAT.

A zitiddina è l'anni studianti

Hè natu in u 1882 in Beşiktaş, Istanbul. U so babbu, II. Mehmet Edib Bey, chì era l'impiegatu di u Ceyb-i Hümayun (U Tesoru di u Sultan) durante u regnu di Abdülhamit, è u Direttore di Ioannina è Bursa, hè a so mamma, Fatma Berifem. Perde a so mamma da a tuberculosis à a ghjovana età. Hà finitu a so educazione primaria pigliendu lezioni private in casa. Un annu dopu, u Sultan II. Hè statu cacciatu da a vulintà di Abdülhamit è hà cuminciatu à piglià lezioni private in casa. U libru ch'ellu hà traduttu mentre amparava l'inglese hè statu publicatu in u 1897. Questu era "Mamma" da u scrittore americanu di i zitelli Jacob Abbott. In u 1899, per via di sta traduzzione, II. Hè statu premiatu l'Ordine di Cumpassione da Abdülhamit. Halide Edib, chì dopu tornò à u liceu di l'università è hà cuminciatu à amparà l'inglese è u francese, diventò a prima donna musulmana à riceve un diploma di bachelor da u Üsküdar American College for Girls.

U primu matrimoniu è i zitelli

Halide Edib hà maritatu cù Salih Zeki Bey, un prufessore di matematica mentre era in l'ultimu annu di l'università, l'annu ch'ella hà graduatu da a scola. Siccomu a so moglia era u direttore di l'osservatoriu, a so casa era sempre in l'osservatoriu è sta vita hè stata per ellu. In i primi anni di u so matrimoniu, hà aiutatu u so maritu à scrive u so travagliu, Kamus-ı Riyaziyat, è traduttu a storia di vita di famosi matematichi inglesi in turcu. Hà traduttu ancu parechje storie di Sherlock Holmes. Hè diventatu assai interessatu in l'opere di u scrittore francese Emile Zola. In seguitu, u so interessu si vultò à Shakespeare è hà traduttu Hamlet. In u 1903, u so primu figliolu, Ayatollah, hè natu, è sedici mesi dopu, u so secondu figliolu, Hasan Hikmetullah Togo, hè natu. Hà datu u so figliolu u nome di l'Ammiragliu Togo Heihachiro, cumandante di e forze navali giapponese, cù a gioia di a scunfitta giapponese di a Russia, chì era cunsiderata una parte di a civilizazione occidentale, in a guerra giapponese-russa in u 1905.

Entra in l'area di scrittura

II. L'annu 1908, quandu a Munarchia Custituziunale hè stata pruclamata, era un puntu di svolta in a vita di Halide Edib. In u 1908, hà cuminciatu à scrive articuli nantu à i diritti di e donne in i ghjurnali. U so primu articulu hè statu publicatu in Tanin di Tevfik Fikret. Inizialmente, hà utilizatu a firma Halide Salih in i so scritti - per via di u nome di u so maritu. I so scritti attiranu a reazione di i circoli cunsirvatori in l'Imperu Ottumanu. Si n'andò in Egittu per un pocu tempu cù i so dui figlioli, preoccupatu di esse ammazzatu durante a rivolta di u 31 di marzu. Da quì si n'andò in Inghilterra è hè stata invitata à a casa di a ghjurnalista britannica Isabelle Fry, chì a cunniscia per i so articuli nantu à i diritti di e donne. A so visita in Inghilterra li hà permessu di assistisce à i dibattiti in corso nantu à l'ugualità di genere à quellu tempu, è di scuntrà intellettuale cum'è Bertrand Russell.

Riturnò à Istanbul in u 1909 è cuminciò à publicà articuli literarii è articuli pulitichi. I so rumanzi Heyyula è Raik's Mother sò stati publicati. Intantu, hà travagliatu cum'è prufessore in i scoli di maestri di e ragazze è cum'è inspectore in e scole di fundazione. U so famosu rumanzu Sinekli Bakkal, chì hà da scrive in u futuru, hè ghjuntu grazia à a so familiarità cù i vechji è i quartieri di Istanbul per via di sti duveri.

Dopu chì a so moglia, Salih Zeki Bey, vulia marità cù una seconda donna, hà divorziatu in u 1910 è hà cuminciatu à aduprà u nome Halide Edib invece di Halide Salih in i so scritti. In u stessu annu, hà publicatu u rumanzu Seviyye Talip. Stu rumanzu conta a storia di una donna chì lascia u so maritu è ​​campa cù l'omu chì ama è hè cunsideratu un travagliu feminista. Hè statu sottumessu à parechje critichi à u mumentu di a so publicazione. Halide Edib andò in Inghilterra per a seconda volta in u 1911 è era quì per un pocu tempu. Quand'ellu vultò in casa, a guerra balcanica era principiata.

Anni di guerra balcanica

Duranti l'anni di a Guerra Balcanica, e donne cuminciaru à piglià un rolu più attivu in a vita suciale. Halide Edib era trà i fundatori di a Società Teali-i Nisvan (Association to Raise Women) in questi anni è hà travagliatu in opere di carità. Inspirata da a vita di u so amicu, u pittore Müfide Kadri, chì hè mortu à a ghjovana età in questu periodu, hà scrittu u rumanzu rumanzu Son Eseri. Dapoi ch'ellu era in a professione d'insignamentu, hà urdinatu à scrive un libru nantu à l'educazione è hà scrittu u libru chjamatu Education and Literature, utilizendu u travagliu di u filòsufu è educatore americanu Herman Harrell Horne, "U Principiu Psicologicu di l'Educazione". In u stessu periodu, hà scontru scrittori cum'è Ziya Gökalp, Yusuf Akçura, Ahmet Ağaoğlu, Hamdullah Suphi in the Turkish Hearth. Halide Edib, chì hà aduttatu l'idea di Turanismu in u risultatu di a so amicizia cù queste persone, hà scrittu u so travagliu chjamatu Yeni Turan sottu a influenza di stu pensamentu. I so rumanzi Ruined Temples è Handan sò stati publicati in u 1911.

anni di a Prima Guerra Munniali

A guerra balcanica era finita in u 1913. Halide Edib, chì hà dimissioni da l'insignamentu, hè statu numinatu cum'è l'ispettore generale di e scole di e ragazze. Era in questu postu quandu principia a Prima Guerra Munniali. In u 1916, à l'invitu di Cemal Pasha, si n'andò in Libanu è Siria per apre una scola. Hà apertu duie scole di e donne è un orfanagiu in i stati arabi. Mentre era quì, si maritò cù Adnan Adıvar, u so duttore di famiglia, in Bursa, cù a procura chì hà datu à u so babbu. Mentre era in u Libanu, pubblicò u librettu di l'opera in trè atti chjamata Canaan Shepherds, è a pezza era cumposta da Vedi Sebra. Stu travagliu, chì hè nantu à u prufeta Yusuf è i so fratelli, hè statu 3 volte in scena da i studienti di l'orfani, malgradu e cundizioni di guerra in quelli anni. Riturnò à Istanbul u 13 di marzu di u 4, dopu chì l'armata turca evacuanu u Libanu è a Siria. L'autore hà descrittu a parte di a so vita finu à questu puntu in u so libru Mor Salkımlı Ev.

L'anni di a lotta naziunale è a tesi di u mandatu di i Stati Uniti

Dopu chì Halide Edib hè tornatu à Istanbul, hà cuminciatu à insignà a literatura occidentale à Darülfünun. Hà travagliatu in i Fogli Turchi. Hè stata inspirata da u muvimentu Narodniks (Versu u Populu) in Russia è diventò u capu di l'Associazione Villagers, chì hè stata fundata da un picculu gruppu in i Fogli Turchi per purtà a civiltà in Anatolia. Dopu à l'occupazione di İzmir, a "lutta naziunale" divintò u so travagliu più impurtante. Hà participatu à u cuntrabandu d'armi in Anatolia unendu una urganizazione secreta chjamata Karakol. Hè diventatu u scrittore permanente di Vakit Newspaper è l'editore in capu di a rivista Büyük publicata da M. Zekeriya è a so moglia Sabiha Hanım.

Qualchidunu di l'intellettuali chì sustenenu a Lotta Naziunale pensavanu à cooperà cù l'USA contr'à l'invasori. Halide Edib era trà i fundatori di a Wilson Principles Society u 14 di ghjennaghju di u 1919, cù intellettuale cum'è Refik Halit, Ahmet Emin, Yunus Nadi, Ali Kemal, Celal Nuri. L'associu chjusu dui mesi dopu. Halide Hanım spiegò a so tesi di mandatu americanu in una lettera datata u 10 d'aostu 1919, hà scrittu à Mustafa Kemal, u capu di a lotta naziunale, chì si preparava per u Cungressu di Sivas. In ogni casu, sta tesi seria discutata longu in u cungressu è rifiutata. Anni dopu, in u so libru, Mustafa Kemal Nutuk, sottu u tìtulu di "Propaganda per u Mandatu Americanu", hà inclusu a lettera di Halide Edib è criticò u mandatu, è ancu e conversazioni telegrafiche cù Arif Bey, Selahattin Bey, Ali Fuat. Pascià.

Anni dopu, quandu Halide Edib hà tornatu in Turchia, hà dettu in una entrevista chì "Mustafa Kemal Pasha avia ragiò!" disse.

Manifestazioni di Istanbul è sentenza di morte

Dopu à l'occupazione greca di Izmir u 15 di maghju di u 1919, manifestazioni di prutesta si sò tenute in Istanbul una dopu à l'altru. Halide Edib, un bon oratore, hè statu u primu oratore à piglià u palcuscenicu à a Fatih Meeting, chì era a prima reunione in l'aria aperta tenuta da l'Unione di e Donne Asri u 19 di maghju di u 1919 è induve e donne oratori eranu parlanti. Üsküdar rally u 20 May, 22 May Kadıköy assistitu à a manifestazione. Questu hè stata seguita da a manifestazione di Sultanahmet, in quale Halide Edib divintò u prutagunista. In u discorsu ch'ellu hà fattu senza preparà è scrivite prima, hà dettu: "E nazioni sò i nostri amichi, i guverni sò i nostri nemichi". sentenza diventò una massima.

I britannichi occupanu Istanbul u 16 di marzu di u 1920. Halide Edib è u so maritu, Dr. Adnan era ancu presente. In a decisione appruvata da u sultanu u 24 di maghju, i primi 6 persone cundannati à morte eranu Mustafa Kemal, Kara Vasif, Ali Fuat Pasha, Ahmet Rüstem, Dr. Adnan è Halide Edib.

lotta in Anatolia

Prima di a sentenza di morte, Halide Edib avia lasciatu Istanbul cù u so maritu è ​​si unì à a lotta naziunale in Ankara. Halide Hanım, chì hà lasciatu i so figlioli à l'internat in Istanbul è si n'andò à cavallu cù Adnan Bey u 19 di marzu di u 1920, hà pigliatu u trenu cù Yunus Nadi Bey, chì anu scontru dopu à Geyve, è andò à Ankara u 2 d'aprile. 1920. Hè ghjunta in Ankara u XNUMX d'aprile di u XNUMX.

Halide Edib hà travagliatu in a sede in Kalaba (Keçiören) in Ankara. Mentre era in strada per Ankara, hà cuminciatu à travaglià per l'agenzia quandu hà ricevutu l'appruvazioni di Mustafa Kemal Pasha per stabilisce una agenza di notizie chjamata Agenzia Anadolu, cum'è cuncordatu cù Yunus Nadi Bey, in a Stazione Akhisar. Hà travagliatu cum'è ghjurnalista, scrittore, manager, legislatore di l'agenzia. Cumpiglià nutizie è trasmette infurmazioni nantu à a lotta naziunale per telegramma à i lochi cù telegrammi, assicurendu chì sò incollati cum'è poster in u cortile di e moschee in i lochi induve ùn ci hè micca, cumunicà cù i ghjurnalisti occidentali seguitendu a stampa europea, assicurendu chì Mustafa Kemal scontra. cù i ghjurnalisti straneri, traduzzione in queste riunioni, Yunus Nadi Bey.Aiutà u ghjurnale Hâkimiyet-i Milliye, publicatu da a stampa turca, è piglià cura di l'altri travaglii editoriali di Mustafa Kemal eranu u travagliu di Halide Edib.

In u 1921, addivintau capu di a Crescent Red Ankara. In u ghjugnu di u stessu annu, hà travagliatu cum'è infermiera in Eskişehir Kızılay. In l'aostu, hà telegrafatu a so dumanda di unisce à l'esercitu à Mustafa Kemal è hè statu assignatu à u quartier generale di fronte. Hè divintatu un caporale durante a Guerra Sakarya. Hè statu attribuitu à a Cummissione d'Investigazione di l'Atrocità, chì hè rispunsevuli di esaminà è di rapportà u dannu fattu à u populu da i Grechi. U sughjettu di u so rumanzu Vurun Kahpeye hè statu furmatu in stu periodu. U libru di memoria di Turk intitulatu Ateşle İmtihanı (1922), Ateşten Shirt (1922), Heart Pain (1924), Zeyno'nun Son deve a so capacità di spressione realisticamente diversi aspetti di a Guerra di l'Indipendenza à e so sperienze in a guerra.

Halide Edib, chì hà servitu in u quartier generale di fronte durante a guerra, andò in İzmir cù l'armata dopu a Battaglia Campale di Dumlupınar. Duranti a marcia à Izmir, hè statu prumuvutu à u rangu di sargentu maiò. Hè stata premiata a Medaglia di l'Indipendenza per a so utilità in a guerra.

Dopu à a Guerra di l'Indipendenza

Dopu à a Guerra di l'Indipendenza finita cù a vittoria di l'armata turca, turnò à Ankara. Quandu a so moglia fù numinata cum'è rappresentante di Istanbul di u Ministeru di l'Affari Esteri, andavanu à Istanbul inseme. Hà descrittu a parte di i so ricordi finu à questu puntu in u so travagliu Türk'ün Ateşle İmtihanı.

Halide Edib hà scrittu per i ghjurnali Akşam, Vakit è İkdam dopu a proclamazione di a repubblica. Intantu, hà avutu disaccordi pulitichi cù u Partitu Populare Republicanu è Mustafa Kemal Pasha. In u risultatu di a participazione di a so moglia Adnan Adıvar à l'istituzione di u Partitu Republicanu Progressista, si alluntanò da u circondu dirigenti. Quandu u periodu di un partitu cuminciò cù l'abolizione di u Partitu Republicanu Progressista è l'appruvazioni di a Legge di Ricunciliazione, hà avutu à lascià Turchia cù u so maritu, Adnan Adıvar, è andò in Inghilterra. Hà campatu à l'esteru per 1939 anni finu à u 14. 4 anni di stu periodu sò stati passati in Inghilterra è 10 anni in Francia.

Mentre stava à l'esteru, Halide Edib cuntinuò à scrive libri è hà datu cunferenze in parechji lochi per presentà a cultura turca à l'opinione publica mundiale. Cambridge, Oxford in Inghilterra; Era un oratore in l'università di a Sorbona in Francia. Si n'andò in i Stati Uniti duie volte, è una volta in India, induve hè statu invitatu. In u so primu viaghju in i Stati Uniti in u 1928, hà attiratu una grande attenzione cum'è a prima donna à preside una cunferenza di tavola rotonda à l'Istitutu di Politica Williamstown. Pudendu vede i so figlioli, chì stanu oghje in i Stati Uniti, per a prima volta durante stu viaghju, 9 anni dopu ch'ellu li abbandunò per unisce à a lotta naziunale in Anatolia. In u 1932, nantu à a chjama di u Columbia University College Of Barnard, andò in i Stati Uniti per a seconda volta è girò u paese cù cunferenze seriali cum'è in a so prima visita. Hà insegnatu à l'università di Yale, Illinois, Michigan. In u risultatu di sti cunferenze, u so travagliu Turkey Looks to the West emerge. Insegnò à l'università di Delhi, Calcutta, Benares, Hyderabad, Aligarh, Lahore è Peshawar quandu fù invitatu in India in u 1935 per unisce à a campagna per stabilisce l'università islamica Jamia Milia. Hà cullatu e so lezioni in un libru è hà ancu scrittu un libru chì cuntene e so impressioni di l'India.

In u 1936, l'uriginale inglese di Sinekli Bakkal, u so travagliu più famosu, "The Daughter of the Clown" hè statu publicatu. U rumanzu hè statu serializatu in turcu in u ghjurnale News u stessu annu. Stu travagliu hà ricevutu u CHP Award in u 1943 è diventa u rumanzu più stampatu in Turchia.

Riturnò à Istanbul in u 1939 è fù assignatu à fundà a catedra di Filologia Inglese in l'Università di Istanbul in u 1940, è hà presidutu a catedra per 10 anni. A so cunferenza di apertura nantu à Shakespeare hà avutu un grande impattu.

In u 1950, intrì in a Gran Assemblea Naziunale di Turchia cum'è deputatu İzmir da a lista di u Partitu Democraticu è hà servitu cum'è deputatu indipendente. U 5 di ghjennaghju di u 1954, pubblicò un articulu intitulatu "Political Vedaname" in Cumhuriyet Newspaper è dimissioni da sta pusizione è ripigliò l'uffiziu in l'università. In u 1955, era scuzzulatu da a perdita di a so moglia, Adnan Bey.

morte

Halide Edib Adıvar hè mortu u 9 di ghjennaghju di u 1964 in Istanbul, à l'età di 80 anni, per insufficienza renale. Hè statu intarratu in u cimiteru di Merkezefendi, accantu à a so moglia Adnan Adıvar.

L'arte di

Aduttendu u generu narrativu in quasi tutti i so travaglii, Halide Edib Adıvar hè più cunnisciutu per i so rumanzi Ateşten Shirt (1922), Vurun Kahpeye (1923-1924) è Sinekli Bakkal (1936) è hè cunsideratu unu di i pionieri di u rumanzu realistu. tradizione in a literatura di u periodu di a Republica. E so opere sò generalmente esaminate in trè gruppi in quantu à u cuntenutu: Opere chì trattanu di prublemi di e donne è cercanu u postu di e donne educate in a sucetà, opere chì descrizanu u periodu è e persunalità di a Lotta Naziunale, è i rumanzi chì trattanu di a sucetà più larga in cui si trovanu. .

In i so travaglii in ligna cù e tradizioni di u rumanzu inglese, hà mostratu l'evoluzione di a sucità turca, i cunflitti in stu prucessu di evoluzione, basatu annantu à e so esperimenti è osservazioni. U fiumu pò esse scrittu cum'è un rumanzu perchè l'avvenimenti è e persone sò soprattuttu a continuazione di l'altri. Halide Edib, chì prova di creà tippi femminili ideali in i so rumanzi, in quale si tratta di a psiculugia di e donne in prufundità, hà scrittu i so rumanzi in una lingua è stile chjaru.

travaglia

Rumanu
Fantasma (1909)
A mamma di Raik (1909)
Level Talip (1910)
Handan (1912)
A so ultima opera (1913)
New Turan (1913)
Mev'ud Hüküm (1918)
Camicia di focu (1923)
Colpisci la puttana (1923)
Mal di cori (1924)
U figliolu di Zeyno (1928)
Fly Grocery (1936)
L'assassiniu di Yolpalas (1937)
Midge (1939)
A fiera senza fine (1946)
Specchio rotante (1954)
Strada Akile Hanım (1958)
U figliolu di Kerim Usta (1958)
Love Street Comedy (1959)
Desperate (1961)
Pezzi di vita (1963)

Storia
Templi in ruine (1911)
U lupu nantu à a muntagna (1922)
Da Izmir à Bursa (1963)
Pleasant Seda Remaining in the Dome (1974)

Momentu
A prova di u Turcu à u focu (1962)
Casa Viola (1963)

Ghjocu
I pastori di Canaan (1916)
A maschera è u spiritu (1945)

Esse u primu à cummentà

lascia una risposta

U vostru indirizzu email ùn seranu micca publicatu.


*