PERCHÈ A FERROVIA SİVAS-SAMSUN ERA RUTTATA È NON TOKAT?

Versu a fine di l'anni 1920, a ferrovia ghjunse à Sivas. A strada Sivas Samsun serà custruita. Vi dicu ciò chì vene dopu riassumendu ciò chì aghju intesu da Ercan Susoy è u tardu Kemal Kovalı.

U deputatu Tokat Mustafa Vasfi Susoy hè l'amicu strettu di Atatürk quasi casualmente. Va à visità;
"Pasha, sta ferrovia di Samsun-Sivas passerà per Tokat, cusì prega chì u trenu passa per Tokat.

Ataturk dice:
"Mustafa, questu hè un travagliu tecnicu. Mandemu un staffu tecnicu per vede s'ellu hè apprupriatu, ma s'ellu ùn hè micca adattatu, ùn perderà mancu 5 centesimi di a nazione. Questu ùn funziona micca ".

Si sente in Tokat chì un staffu tecnicu o una delegazione vinarà per u passaghju di a ferrovia. Ci hè una grande agitazione in a cità. Nimu ùn vole u trenu. Si dice chì a ferrovia romperà a terra mentre passa per i vigneti è l'orti, è u fumu di u caldu dannu i frutti è ligumi. U merre hè in una situazione difficiule. Ellu assigna u trickster più pazzo di a cità per aiutà u cumitatu tecnicu è li mostra a terra. Avverti ancu di disordini in a cità. Duranti u travagliu di campu, st'omu arrubba l'alimentariu di a delegazione, u puddastru frittu. Li lascia nantu à a muntagna è vene à Tokat. A squadra, chì hè in una situazione assai difficiule, torna in Ankara in furia è dà u so rapportu.

Mustafa Vasfi Susoy torna à u presidente dopu chì u tempu passa Atatürk: "U rapportu hè ghjuntu, vedemu cumu hè?" Piscia a campana è dumanda u rapportu.

U rapportu hè negativu. Ùn hè micca adattatu per a ferrovia per passà per Tokat. Sti avvenimenti eranu cunnisciuti è parlati da tutti in l'anni 1950 è 60. Aghju intesu ancu. Mentri era u capu di u dipartimentu di custruzzione DDY in quelli anni, dopu trasfirìu à ITU, Ord.Prof.

Ali Fuat Berkman era u nostru maestru, l'aghju dumandatu dopu à una lezione.

"I suldati vulianu ch'ellu passa per Zile, hè per quessa ch'ellu ùn hà micca passatu per Tokat", disse.

Aghju pigliatu dui semestri di lezioni di ferrovia. A strada chì passa per Zile passa per un locu chjamatu Cizözü dopu Yıldızelin. Questu hè unu di i traversi più difficili in Turchia. Una muntagna assai ripida deve esse arrampicata in una corta distanza, hè chjusa in l'inguernu, è sò stati fatti tunnellati aperti in béton armatu per impediscenu ch'ellu sia chjusu. L'accidenti sò assai spessu, francamente, ci sò ogni tipu di ragiuni tecnichi per chì a strada ùn passa micca quì. Ma hè sempre passatu.

Pò esse pensatu chì hè difficiule è impussibile di attraversà e muntagne Çamlıbel trà Yıldızeli è Tokat. Ma hè pussibule. Mentre s'avvicina à Yıldızeli, a strada chì vene à a scola Pamukpınar guadagnendu elevazione da i pendii pò passà à a pianura di Çamlıbel cun un tunnel in u mezu. Si pò andà da a pianura di Çamlıbel à u paese di Tahtoba, da e falde di u paese di Alan, attraversu un tunnel sottu à Üçtepeler, à Marol Beli, è da quì à Kazova attraversu u Strettu di Derbent. Halis Turgut Cinlioğlu scrive chì sta strada era ancu studiata da i Francesi per a ferrovia Samsun-Sivas-Baghdad, chì era cunsiderata durante l'Imperu Ottumanu.

U trenu hè scappatu.

Metin Gürdere-Tokat
(Pigliatu da l'articulu, Eşşekçi, Tokat Revolt!)

Esse u primu à cummentà

lascia una risposta

U vostru indirizzu email ùn seranu micca publicatu.


*