U Simbulu di Bursa, a Funivia hè ancu un ponte trà e culture

Hubert Sondermann
Hubert Sondermann

Un ingegnere, chì hè ghjuntu in Turchia da a Germania in un tempu quandu a migrazione di u travagliu da a Turchia à a Germania hè stata sperimentata, hà custruitu micca solu a funivia, ma ancu amici. Hà tenutu ancu un specchiu per noi cù i so ochji.

A vita hà purtatu diverse sperienze per e persone chì campanu in diverse regioni è, per u risultatu naturali, ogni sucetà hà un patrimoniu culturale è memoria unicu. Siccomu u denominatore cumunu di tutti questi accumuli diffirenti hè umanu, si intersecanu in larga misura in u quadru di i sentimenti umani è cuncetti basi.

Ciò chì chjamemu differenza spessu porta cunflitti cun ella. Credu chì u cunflittu pò esse evitata solu, grazia à e relazioni custruite nantu à similitudini è ligami cumuni fundamentali. Sfortunatamente, u nùmeru di persone chì anu una cunniscenza di a vita basatu nantu à similitudini, chì hè u nostru denominatore cumunu assai più grande di tutte e differenzi, hè stata assai limitata. Unu di i pirsuni chì littiralmente fighjatu in u specchiu è urdinatu è capitu chì ùn era micca sfarente di l'altri hè u ziu tedescu, Hubert Sondermann, chì hà campatu è mortu in Bursa.

Quale hè Hubert Sondermann?

Hubert Sondermann hè natu in u 1902 in una famiglia tedesca. Immigrò in Svizzera cù a so famiglia in i so anni di zitiddina è hà crisciutu cum'è un citadinu svizzeru. Hà studiatu ingegneria meccanica è diventò un cumpagnu di cummerciale di una cumpagnia cum'è un ingegnere meccanicu di successu. In u 1957, hà travagliatu per una cumpagnia chjamata von roll, chì vincìu u cuntrattu per a custruzzione di a funivia Bursa Uludağ.

Hè vinutu à Bursa per travaglià cum'è ingegnere in a custruzzione di u funiculu, chì diventerà un simbulu impurtante di Bursa in u tempu. Ancu s'ellu u scopu di a so ghjunta era cummerciale, hà daveru riesce à stabilisce una linea di telecabina simili trà Uludağ è u centru di a cità trà e culture turca è tedesca. cum'è una persona amante di a natura, à l'apertura di a linea di funivia in Bursa:

-ai vintu un funiculu ma persu una muntagna. disse.

In sintesi, hè un esempiu vivu di u dittu « u travagliu ch’ellu face hè u specchiu di a parsona... ».

U primu appuntamentu di Bursa è Sondermann

A custruzzione di e facilità principia in u 1955 cum'è parte di a cumpagnia di l'electricità. Cù a decisione di u cunsigliu municipale datata 15.06.1957 è numerata 289, u compitu in quantu à l'operazione di funivia è seggiovia hè statu datu à a direzzione di gestione di l'electricità. In u 1958, i travaglii di custruzzione di e strutture sò stati offerti à a cumpagnia Swiss von Roll per 27 milioni di lire. Quandu Sondermann hè ghjuntu à Bursa in i primi mesi di u 1958, hà iniziatu immediatamente u so travagliu stabilendu una squadra di travagliu per ellu stessu:

Era difficiule per ellu ghjunghje à a linea di funivia à a cima di Uludağ superendu pendii ripidi, ruscelli è tutti l'ostaculi naturali perchè avia da affruntà cù cundizioni tecniche è ecunomiche limitate quandu ghjunse.

I sumeri, i muli è i cavalli eranu generalmente usati per u trasportu di pruvisti. Un grande sforzu hè statu fattu per ogni tappa di a linea di funivia chì va da i pendii di Uludağ à u so piccu. Tantu cusì chì i travaglii cuntinueghjanu inveci di e cundizioni climatichi è di a stagione. Duranti issi travaglii ininterrotti, i razioni di i travagliadori è di Sondermann sò stati ritardati è ci sò spessu i tempi ch'elli passavanu a fame. In tali situazioni di fami, i travagliadori è Sondermann ùn esitò micca à sparte è à manghjà tuttu ciò chì puderia esse manghjatu intornu à elli.

A funzione di Sonderman, chì hè ancu u sughjettu di gossip trà i travagliadori, hè chì ellu porta sempre un specchiu cun ellu è ferma sempre a testa.
Sicondu u rumore, un ghjornu unu di i travagliadori dumanda:

– Ziu tedescu, quale vi vede nantu à issi penditi, vi fighjate sempre in u specchiu è ripaghja u to vistitu ?
ellu risponde cusì:

– U megliu supervisore è u primu à rispettà hè sè stessu.
Allora cuntinuò:

– U specchiu principale di una persona hè a ghjente intornu à ellu. In fatti, quandu ti fighju, mi vecu, è quandu mi fighju, ti vedi. Sò persone di cori puri è vi cunvene à travaglià cù l'omi chì pareanu puri cum'è u vostru core. Qualchese ch'e aghju fattu, u facciu per merità a vostra amicizia, pulizia è ospitalità, i mo amichi. Sentendu questu, i travagliadori capiscenu megliu chì tipu d'omu sò sottumessi à travaglià.

Creazione è inaugurazione di l'attività di telecabina è seggiovia

Grandi difficultà sò stati sperimentati durante a rimpiazzamentu di i pali di ferru, chì sò u sistema di trasportu di a linea di funivia, u stabilimentu di e stazioni è u pulling di centinaie di metri di corda di ferru longu. U primu funiculu di Turchia, cum'è u risultatu di tutti issi travagli di determinazione è di sacrificiu, hà cuminciatu à serve u 29 d'ottobre di u 1963.

Cusì, a cima di l'Uludag, chì hè una fonte d'ispirazione ancu per i stori mitulugichi, hè diventata avà accessibile.
Uncle Sonderman hà dettu u seguente in a so conversazione cù i travagliadori intornu à ellu à a fine di u travagliu:

- Ciò chì a ghjente ottene hè un specchiu di ciò chì ponu ghjunghje.

Unu di i missaghji impurtanti chì ci hà mandatu da u passatu hè:

– Avete vintu una funivia ma avete persu una muntagna. hè in forma.

U funiculu sirvutu sottu à a cumpagnia di l'electricità finu à u 1968, è in u 1969 hè diventatu un affari cù un budgetu indipendente. A linea di funivia custruita in Bursa ùn hè micca l'unica linea di telecabina in Turchia, è ancu a prima linea di telecabina in Turchia. In l'anni dopu à a custruzzione in Bursa, e linee di funivia sò state stabilite per diversi scopi in altre grande cità cum'è Istanbul, Ankara è Izmir. A più longa di e linee di funivia esistenti in Turchia hè in Bursa. cusì chì sta linea hè longa di trè mila metri è hè pusata nantu à un totale di vintottu pali. Un viaghju nantu à sta linea dura una vintina di minuti, è hè u telefuninu di più grande capacità di Turchia cù cabine per 40 persone ognunu.

L'amore di Sondermann per Bursa

Sondermann hà campatu in Altıparmak durante i primi anni chì hè vinutu à Bursa. Altiparmak era a strada più famosa di Bursa à quellu tempu. Hà utilizatu a vittura di marca "Ford", chì era assai rara in Bursa in quelli ghjorni, per ghjunghje à u locu di travagliu da induve ellu campava.

Cum'è avemu amparatu da l'amici di Sondermann, hà amatu a chjama à a preghiera chì venenu da e moschee, è qualchì matina si pusò vicinu à i minareti è hà registratu a chjama à a preghiera. Dopu un pocu tempu, si trasfirìu à una casa chì era più vicinu à u so postu di travagliu è induve si pudia sente chjaramente u sonu di l'azan, chì li piacia, è hà avutu una vista di a Moschea Verde è a Tomba Verde. In pocu tempu, hà stabilitu amicizie calde cù u vicinatu è l'impiegati, sohbetHè diventatu u nome indispensabile di e sucetà, di e sucetà è di l'invitazioni.

Vuliu amparà u turcu per cumunicà in modu efficace cù i so impiegati è hà riesciutu in pocu tempu. Cusì, hà sappiutu ghjunghje l'infurmazioni nantu à Bursa, chì hà un grande amore, più facilmente è sprimà i so desideri più facilmente. Li piacia a spartera di i turchi, è hà spartutu assai cose cù quelli chì l'intornu. Cunduceva i zitelli di u vicinatu à a scola in u so modu di travaglià in a matina, è si truvò un cumpagnu di zitellu o adultu ogni volta chì guidava.

Sondermann era curiosu di micca solu u spiritu di spartera di i Turchi, ma ancu di tutti i valori chì anu duratu per generazioni, amparati è aduttatu quasi tutti. U so interessu, a pertinenza è u rispettu per i turchi è i valori turchi eranu assai apprezzati da quelli chì l'intornu. Tant’è chì avà ognunu hà cuminciatu à chjamà ellu « ziu tedescu » o « Emmi tedescu » in turcu. ùn hè più Sondermann, hà sappiutu diventà unu di noi.

Ziu Germanu avia da andà à è da a so cità nativa di tantu in tantu. In issi viaghji - cum'è in ogni grande amore, u so grande amore ùn pudia stà luntanu da a bursa per un bellu pezzu è tornava in pochi ghjorni. Mentre u ziu tedescu stabiliva ligami caldi cù quelli chì l'intornu, e cose avanzavanu rapidamente. Infine, u prughjettu di l'operazione di funivia ch'ellu era realizatu hè finitu è ​​questu significava a partenza di u ziu tedescu da Bursa. Tuttavia, sta separazione hè stata impedita grazia à u prughjettu di l'elevatore in u centru di ski creatu in a regione di l'alberghi è u desideriu di ogni hotel di travaglià cun ellu.
ci era parechje ragioni per quessa chì tutti vulianu travaglià cun ellu è u rispettu. U primu di sti mutivi era chì era assai disciplinatu è meticulosu in u so travagliu. Tantu cusì ch'ellu principia u travagliu à u tempu ogni volta, u travagliu senza una pausa, è à a fine di u travagliu puliva tutti l'arnesi chì hà utilizatu durante u travagliu è i mette in u so locu propiu. In più di questu, era una persona chì li piacia à insignà à l'altri ciò chì sapia, chì puderia entre è lascià a so casa facilmente, chì avia a Torah, a Bibbia è u Coran in a so casa è li studiava. Hà investigatu seriamente l'Islam per via di e credenze di a maiò parte di e persone in a cità induve ellu campava. In più di questu, hà viaghjatu à a maiò parte di e grande cità, in particulare Konya, à ogni opportunità.

Ziu Germanu vulia mette a so firma sottu à l'opere permanente dopu à u prughjettu di a funivia. Per questu, hà scontru cù l'autorità di u periodu è hà dichjaratu ch'ellu vulia stabilisce una fabbrica in Bursa. Tuttavia, sta dumanda ùn hè statu appruvata. Cuntinuò i so tentativi nantu à questu sughjettu per un tempu in a speranza chì forsi anu da esse cunvinta, ma ùn hà mai avutu a risposta chì vulia. U ziu tedescu, chì era assai dispiaciutu di sta situazione, hà sparte i so pinsamenti nantu à u sughjettu cù i so amichi:

– Ùn m’anu permessu di apre una fabbrica. ma spergu chì Diu mi cuncede un locu di dui metri in stu paese...

Cum'ellu hà dichjaratu in questu desideriu, hà vulsutu esse intarratu in u Cimiteru Emir Sultan. Stu testamentu di u ziu tedescu hà surprisatu i so amichi.

A tomba di Hubert Sondermann
A tomba di Hubert Sondermann

Sondermann hà passatu i mesi di l'estiu in un hotel induve era ancu cunsultante. Hè mortu in l'albergu duv'ellu stava in l'estiu di u 1976, è hè statu intarratu in u latu di fichi di u Cimiteru Emir Sultan.

Ùn campà micca a manera tedesca

Pietre tombale, in più di esse friddi merchenzie nantu à quale i nostri nomi sò scritti in ordine, sfurtunatamenti ùn ponu esse stallati da tutti in un mondu cumunu induve nimu vene da a so propria scelta; ponu diventà munumenti d'amicizia, di fratellanza è di pace. A storia di a vita di u Ziu Germanu, chì vene da una sucità è una cultura sfarente, hè piena di l'amicizie calde chì hà stabilitu in a so vita cummerciale è suciale è i dolci ricordi chì hà spartutu cù questi amichi. Pensu chì sta storia di vita hè una lezione per e persone chì parlanu a listessa lingua è anu un sfondate cumunu, ma ùn ponu micca bè.

Esse u primu à cummentà

lascia una risposta

U vostru indirizzu email ùn seranu micca publicatu.


*