Palazzu cù trenu chì passa per u so giardinu

U palazzu cù un trenu chì passava per u so giardinu: U primu passu di u "metro", chì hè statu dimustratu cum'è una suluzione à u trafficu d'Istambul, hè statu pigliatu durante u periodu ottomanu. L'ingegneru francese Henri Gavand, chì era in Istanbul cum'è turistu, hà sviluppatu u prughjettu di u tunnel quandu hà vistu chì 40 mila persone viaghjanu trà Galata è Beyoğlu à ghjornu, è quandu u prugettu hè statu messu in serviziu u 17 di ghjennaghju di u 1875, hè cascatu. in a storia cum'è u "secondu metro di u mondu". Cunnisciutu per a so ricerca nantu à a storia di u trasportu di Turchia è chì hà ancu scrittu u libru nantu à Tünel basatu nantu à documenti d'archiviu, u Prof. Dr. Vahdettin Engin dice u seguente nantu à stu passu fattu 2 anni fà:
"A ghjente avia paura di cavalcà, l'animali sò stati mossi, Sheikh al-Islam hà datu una fatwa, ùn ci hè nunda, hè tuttu inventatu. E persone di quellu periodu sò assai aperti à a tecnulugia, ùn ci hè micca paura, venenu u ghjornu dopu. Da u 18 di ghjennaghju, u numeru di passageri purtati in 14 ghjorni hè 75 mila. Questa hè una figura assai bona per Istanbul, chì a so populazione ùn era mancu 800 mila à quellu tempu ".

A decisione di Sultan
Questi dati mostranu chì mentre l'investimenti cuntinueghjanu in nome di u sistema di trasportu publicu-ferrovia in e cità mundiale, a listessa vuluntà è u desideriu s'applicanu à Istanbul. prof. Engin dà un altru esempiu interessante nantu à a vulintà è u desideriu di quellu ghjornu:
"Mentre a linea ferroviaria (Rumeli) chì cunnessa Istanbul à l'Europa hè in costruzione, a linea suburbana trà Yedikule è Küçükçekmece entra in prima. Dopu qualchì tempu, e persone chì sbarcavanu in Yedikule si lamentavanu di "luntanu da u centru di a cità" è l'estensione di a linea à Sirkeci vene in prima. Questu significa chì a linea passa per u giardinu di u Palazzu Topkapi. U Gran Visir è a cumpagnia di a ferrovia sò determinate in a custruzzione, ma quandu quelli chì dicenu "Sarayburnu soffrenu cù u fumu di vapore", "Ùn lascemu micca una cumpagnia straniera in noi tantu" è i tramvii di cavalli di Istanbul, chì portanu u trasportu trà Yedikule. è Eminönü, prutesta. À u suggerimentu di u Grand Vizir di "Lasciate u pruprietariu decide", u prublema hè risolta cù e parolle di Sultan Abdulaziz, "Lasciate custruiscia una ferrovia in u mo paese, lasciate passà sopra a mo spalle s'ellu vole".

Reti di ferru sò tessute
A listessa determinazione riguardu à u sistema ferroviariu esisteva in i primi anni di a Republica. E rete ferroviaria chì circundanu u paese è u prughjettu di a linea di metro trà Taksim è Beyazıt da u urbanista francese Prost, chì hè statu invitatu in u 1936 à ricustruisce Istanbul, sò una prova chjara di questu. Di sicuru, un altru fattu nantu à stu sughjettu hè u cambiamentu di mentalità chì principia in l'anni 1950. Engin cuntinueghja:

"Cù l'aiutu di u Marshal in u 1947, hè statu impostu à Turchia per fucalizza nantu à l'autostrade, micca e ferrovie. Cù stu cambiamentu di mentalità, a custruzzione di a ferrovia hè stata tagliata cum'è un cuteddu. S'ellu ùn era micca u casu, se u metro hè statu custruitu in Istanbul in cunfurmità cù i suggerimenti, se parechji lochi sò stati ghjunti in ferrovia, ci saria una prova di trafficu è tanti accidenti di autobus è camion ?

Eccu u mutivu perchè Istanbul, chì hè stata liberata da l'occupazione nemica esattamente 91 anni fà oghje (6 ottobre 1923), è l'autostrade, chì si trasformanu in un bagnu di sangue ogni festa, ùn ponu micca liberà di u terrore di u trafficu !

È a realità di a prima fabbrica di aerei di Turchia, chì hè stata stabilita è principia a produzzione in Kayseri, esattamente 88 anni fà oghje (6 d'ottobre 1926), ma hè stata chjusa cù l'imposizione di Marshal sottu u nome di l'aiutu ...

Esse u primu à cummentà

lascia una risposta

U vostru indirizzu email ùn seranu micca publicatu.


*